Rytuały pogrzebowe Starożytnych Greków
O
starożytnych rytuałach i formach pogrzebu Greków dowiadujemy się zarówno z
literatury jaki i badań archeologicznych. Antyczni pisarze tacy jak Homer,
Hezjod, Tyrtajos czy Kallinos wspominają w swoich utworach niektóre obrzędy i
zwyczaje towarzyszące pochówkowi. Badania archeologiczne dotyczą architektury
sepulkralnej, ceramiki, naczyń wraz z ikonografią oraz inwentarza składanego do
grobu zmarłego.Należałoby
wspomnieć że ceremonie i forma pochówku nie były takie same w całej Grecji.
Już
starożytni Grecy sięgali po takie metody jak kremowanie zwłok zmarłych, które
następnie wkładano do amfor. Urny mężczyzn różniły się znacznie od urn w
których przechowywano prochy kobiet. W przypadku dzieci nie stosowano kremacji lecz chowano ciała w pozycji wyprostowanej a
groby ich ozdabiano.
Miejsce
jak i wielkość pochówku miało ogromne znaczenie i zależało od bohaterstwa,
majętności oraz pozycji społecznej zmarłego. Wojownikom, osobom zasłużonym oraz
elicie wznoszono okazałe nasypy ziemne zwane tumulusami. Pierwsze takie mogiły sięgają
najprawdopodobniej okresu neolitu, jednakże czas największego ich rozwoju
przypada na okres środkowego brązu 2000-16000 p.n.e. Tumulusy usypywano nad
miejscem gdzie składano szkielet lub urnę. Wygląd nasypów nie ulegał zmianie
jednak grobowce w których chowano ciało zmarłego przybierało różną postać.
Miejsce pochówku mogło mieć formę jam, kamiennych grobów skrzynkowych,
grobowców komorowych lub pitosowych. Najbardziej imponującym pod względem
wielkości Kurhan Carski zw. Królewskim w Pantikapajonie liczy 17 m wysokości i
250 m obwodu.
Wejście
do Grobowców Królewskich w Wielkim Kurhanie
Obrzędy
towarzyszące pochówkowi związane były z wierzeniami dotyczącymi ciała
nieboszczyka i życia po śmierci. Już Starożytni Grecy wierzyli że zmarły udaje
się w podróż w zaświaty więc trzeba było go odpowiednio do tego przygotować.
Nieboszczyka palono lub myto, namaszczano olejkami i ubierano aby zapewnić mu
spokojne przejście na drugi świat.
Wierzono
że zarówno dom jak i krewni nieboszczyka byli skażeni śmiercią dlatego w celu
ich oczyszczenia stosowano misę z wodą wystawianą przed miejscem zamieszkania
zmarłego. Innym ważnym elementem oczyszczenia był lament dlatego członkowie
rodziny płakali lub zatrudniali tzw. płaczki które miały opłakiwać zmarłych aby
im pomóc przejść do zaświatów i uwolnić rodzinę od zanieczyszczenia śmiercią.
Ciało
nieboszczyka było przenoszone na miejsce pochówku w trakcie procesji która miała się odbywać
przed wschodem słońca. Ziemię która przykrywała ciało zmarłego nasączano winem,
mlekiem, miodem lub oliwą z oliwek bądź ustawiano tam naczynia wypełnione owymi
trunkami. Ponadto rodzina składała na grobach różne dary lub wkładała do grobów
inwentarz. W przypadku mężczyzn i wojowników była to broń lub strigilis http://www.gutenberg.czyz.org/word,74250,
zaś do grobów kobiet wkładano różnego rodzaju ozdoby lub przęśliki tkackie.
http://www.sztab.com/starozytnosc,Zwyczaje-pogrzebowe-staro%C5%BCytnych-Grek%C3%B3w,9267.html
http://www2.almamater.uj.edu.pl/99/22.pdf
http://www.academia.edu/3693529/Kurhany_na_nekropolach_antycznych_miast_polnocnych_wybrzezy_Morza_Czarnego
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz